PREDSEDNIK SINDIKATA ŽELEZNIČARA “SRBIJA VOZ“ DEJAN MILOVANOVIĆ:„KOLEKTIVNI UGOVOR DA, PRAVILNIK O RADU NE, ŽELEZNIČARI NA PRVOM MESTU“

0 963

Redakcija Beograd24.rs razgovarala je sa predsednikom Sindikata železničara „Srbija voz“ Dejanom Milanovićem potpisnikom Kolektivnog  ugovora „Srbija voza“a.d. i u celosti prenosimo kakav je stav Sindikata železničara “Srbija voza” po pitanju najave protesta železničara, jednočasovnih obustava rada i generalnog štrajka na srpskim železnicama koji je najavio predsednik štrajkačkog odbora Saša Jocić – glavni štrajkački odbor i Savez sindikata železničara Srbije?

Da li će se Sindikat železničara Srbije – “Srbija voza” pridružiti sidikatima koji su najavili proteste i otkazati Kolektivni ugovor ?

Koji je njihov predlog za rešavanje navedenog problema, da li su preduzimali već neke mere I predlagali neka rešenja navedenih pitanja štrajkačkog odbora ( Zahtev za usklađivanje cene radnog časa u skladu sa Zakonom, uslovi rada u železničkim akcionarskim društvima s posebnim osvrtom na broj zaposlenih koji učestvuju u izvršenju železničkog saobraćaja, bezbednost i zdravlje na radu, bezbednost i redovitost železničkog saobraćaja i posledice restruktuiranja na bezbedno i uredno odvijanje železničkog saobraćaja, neadekvatni Kolektivni ugovori koji dozvoljavaju veliki broj tužbi protiv železničkog akcionarskog društva, što omogućava ogroman odliv finansijskih sredstava, neadekvatan odnos Vlade Republike Srbije prema železničkim akcionarskim društvima u odnosu na ostala javna preduzeća u Republici Srbiji, nepoštovanje određenih zakonskih regulativa, a kojima se železnička akcionarska društva stavljaju u nepovoljniji položaj)?

Da li su predlagali neka rešenja po pitanju masovnih tužbi (cene radnog časa, neisplaćenih regresa i toplih obroka i dr.)železničara ?

 

Foto: Predsednik Sindikata železničara “Srbija voz” Dejan Milovanović

 

,,Novi Kolektivni ugovor “Srbija voza” a.d. kojim su regulisana prava i obaveze svih zaposlenih u “Srbija vozu”a.d. potpisan je 05. februara 2021. godine, a u skladu sa finansijskim mogućnosti od strane Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, generalnog direktora “Srbija voza”  i tri reprezentativna sindikata, Sindikata železničara „Srbija voza“, Sindikata izvršnih službi srpske železnice, Unije sindikata srpskih železnica.

 Sindikat železničara „Srbija Voz“ potpisao je Kolektivni ugovor, da se ne bi uveo Pravilnik o radu, koji do tada nikada nije bio uveden u železničkom sektoru, a ne zbog toga što smo zadovoljni cenom radnog sata, ili još gore da bi za sebe dobili neke privilegije, kako to žele da prikažu pojedini sindikati, koji ga nisu potpisali, a koji su  i potpisali predlog nacrta tog istog Kolektivnog ugovora u kome je bila ista ta cena radnog sata.

U „Srbija Vozu“ a.d. 06.01.2021. godine prestao je da važi stari Kolektivni ugovor. Zbog isteka svih rokova što se pregovaranja tiče predstojalo uvođenje Pravilnika o radu ukoliko  ne potpišemo novi Kolektivni ugovor sa ponuđenom novom cenom radnog sata, koja svakako ne rešava problem koji imamo, nije nam preostalo ništa drugo nego da potpišemo novi Kolektivni ugovor.

Uvođenje Pravilnika o radu  mogao je da bude daleko nepovoljniji po zaposlene, a nama su na prvom mestu železničari.

Inače, kao potpisnici Kolektivnog ugovora nismo ostali na jednom predlogu već smo imali više pripremljenih predloga za rešavanje problema izjednačenosti zarade i to  upodobljavanje koeficijenata sa neto minimalnom cenom rada 172,54 po radnom času, sa neto minimalnom cenom rada 183,90 koja bi se primenjivala od 01.01.2021.godine.

Ovaj problem smo pokušali da rešimo još početkom prošle godine sa tadašnjom resornom ministarkom i potpredsednicom Vlade Republike Srbije Zoranom Mihajlović i to upodobljavanjem koeficijenata, odnosno izradom novog Priloga 1, u kome bi raspon koeficijenata umesto od 1,33 do 10 kao što je sada, u novom Prilogu 1 bio od 1 do 4,5 gde bi najniži odgovarao minimalnoj zaradi, to jest zaradi za najjednostavniji rad.

 Za ovo upodobljavanje koeficijenata bila su nam potrebna dodatna finansijska sredstva za zarade, to jest bilo nam je potrebno uvećanje mase sredstava za zarade za oko 10%, što je oko 250 miliona dinara dodatnih sredstava za „Srbija Voz“ odnosno oko 1,2 milijarde dinara za sva četiri društva. Na sastanku održanom sa tadašnjom resornom ministarkom Zoranom Mihajlović, u Vladi Republike Srbije 16.01.2020. godine na kome su prisustvovali svi predsednici reprezentativnih sindikata u sva četiri društva, dogovoreno je uvećanje mase sredstva za zarade u iznosu od 10%, trebalo je samo da sva Društva upodobe svoje koeficijente, to jest izrade novi Prilog 1.

Sva železnička društva dostavila su svoje predloge u skladu sa dogovorom, osim „Infrastrukture železnice Srbije“ iz razloga što su POJEDINI REPREZENTATIVNI SINDIKATI IZ SAVEZA SINDIKATA ŽELEZNIČARA SRBIJE U „INFRASTRUKTURI ŽELEZNICA Srbije“ a.d. NISU PRIHVATILI PREDLOŽENO UVEĆANJE, A ZAŠTO SU U TOM TRENUTKU TRAŽILI MNOGO VIŠE, SKORO 30%   ŠTO JE NARAVNO BILO NEREALNO MORATE NJIH DA PITATE?

 Naravno oni će sada reći da na tom sastanku sindikati nisu dobili ni jedan zvanični papir u kome se kaže da se dobijaju ta dodatna sredstva u iznosu od 10%, ali ono što zaposleni treba da znaju je da ni ranije u ovakvim razgovorima nikada nije davana pisana ponuda pre nego što se sve ne dogovori. Rečenica tadašnje resorne ministarke i potpredsednice Vlade, Zorane Mihajlović na kraju sastanka „Idite radite vidimo se na potpisivanju za 15 dana“ nama je bila jasan znak da možemo da dobijemo uvećanje mase sredstava za zarade u visini od 10%. Na osnovu tog dogovora „Srbija Voz“ je i radio predlog svog Priloga 1 u kome je upodobio koeficijente, kako bi rešio problem eventualnih tužbi ali istovremeno i uvećao zaradu zaposlenih. Treba samo napomenuti zbog zaposlenih na terenu da je uvećanje zarade koje je tada prjektovano trebalo po zaposlenom da se kreće od 2% do 20%, tako je na primer zaposleni na održavanju voznih sredstava, izgubio oko 70.000 dinara prošle godine, zato što od strane pojedinih sindikata nije prihvaćeno uvećanje mase sredstava za 10%, nego je traženo mnogo više.

Pojedini sindikati u Infrastrukturi Železnice Srbije su se pozivali na Metodologiju i u prvom trenutku tražili uvećanje mase sredstava za zarade od oko 30% u masi, kasnije je ono u oktobru iznosilo 23%, da bi na kraju kada se približio prestanak važenja Kolektivnog ugovora pristali i na 10% po toj istoj Metodologiji po kojoj su tražili i 30%, ali je tada za to bilo kasno.

Postavlja se logično pitanje zašto i pojedini sindikati u Infrastrukturi nisu prihvatili ponudu za uvećanje mase sredstava za zarade od 10%, nego smo izgubili godinu dana i došli u situaciju da biramo hoćemo li potpisati Kolektivni ugovor ili će nam poslodavac uz saglasnost osnivača to jest Vlade Republike Srbije, uvesti Pravilnik o radu, gde rizikujemo da zaposlene što se zarade tiče dovedemo u još nepovoljniji položaj. Sada ti isti sindikati, koji su nas doveli u ovu situaciju prebacuju loptu na Sindikate koji su potpisli Kolektivni ugovor, a sve su učinili tokom prošle godine da pregovore što više razvuku, i da nas dovedu u situaciju da se uvede Pravilnik o radu.

Što se otkazivanja Kolektivnog ugovora tiče, mi ćemo nastojati da u predstojećem periodu u što kraćem vremenskom roku sa našim resornim ministarstvom kao i sa poslodavcem iznađemo rešenje kojim bi svi bili zadovoljni, u suprotnom ako ga ne nađemo, verovatno ćemo otkazati članove Kolektivnog ugovora u kojima je regulisana cena radnog sata, toplog obroka i regresa.

Kada su u pitanju masovne tužbe za cenu radnog sata, predlagali smo upodobljavanje koeficijenata, to jest izradu novog Priloga 1 Kolektivnog ugovora, po kome bi najniži koeficijent bio u visini minimalne zarade. Kad je topli obrok i regres u pitanju bilo je svojevremeno, kada su tužbe počele predlagano vansudsko poravnanje za sve zaposlene koji su oštećeni, ali to tada nije naišlo na razumevanje nadležnih. – kaže Predsednik Sindikata železničara „Srbija voz“, Dejan Milovanović

 

 



Komentari

komentara

Foto Privatna arhiva

Vaša email adresa neće biti objavljena.