DVE TREĆINE PUTNIKA BEZ KARTE Grad prinuđen da plaća 70 ODSTO troškova prevoznika

0 4,045

Samo 30 odsto korisnika u javnom gradskom prevozu u Beogradu plaća kartu”, izjavio je gradonačelnik prof. dr Zoran Radojičić prilikom posete Ljubljani.

– Za dobro funkcionisanje gradskog prevoza neophodna je saradnja Grada, GSP “Beograd” i građana – istakao je tom prilikom prvi čovek srpske prestonice i najavio da će “u narednom periodu biti nabavljeno 220 novih autobusa, od kojih 80 električnih”.

Ipak, podatak da samo trećina Beograđana plaća kartu delovala je prilično šokantno. Iako nije tajna da je švercovanje uzelo maha, ranije se govorilo o 40 ili 50 odsto putnika bez karte. Zato i ne čudi što su u Sekretarijatu za javni prevoz pokušali malo da “ublaže” izjavu dr Radojičića.

– Izjava gradonačelnika se odnosila na činjenicu da u ukupnoj strukturi novčanih sredstava, koja se izdvajaju za plaćanje prevoznika po izvršenom transportnom radu, sredstva od naplaćenih karata u ITS (Integrisani tarifni sistem) učestvuju sa 30 odsto, dok preostalih 70 odsto čine budžetska sredstva – kažu iz Sekretarijata za javni prevoz.

To bi, dakle, značilo da je zbog slabe naplate karata, kao i povlašćenih cena, Grad prinuđen da sa čak 70 odsto ukupnih troškova dotira prevoznike, dok se samo jedna trećina dobija od karata!

Oni su ukazali i na podatak da je od 650.000 zaposlenih, u toku avgusta pretplatnu kartu za prevoz kupilo ukupno 106.553 zaposlene osobe i uporedili podatke od pre četiri godine.

– Studija “Brojanje putnika i anketa korisnika javnog gradskog prevoza” iz novembra 2014. godine je pokazala da više od 50 odsto građana koristi javni prevoz, odnosno da oko 325.000 zaposlenih koristi javni prevoz, a da javni prevoz kroz pretplatnu kartu plaća oko 32 odsto zaposlenih – objašnjavaju iz Sekretarijata napominjući da je jedan od prioriteta uticanje na pravna lica da se poveća broj radnika koji koriste pretplatne karte.

Da je uz divlju gradnju gradski prevoz jedan od najvećih problema sa kojim se susreće ne samo ova, nego i sve prethodne gradske vlasti, svedoči jedna ranija izjava zamenika gradonačelnika Gorana Vesića.

– Uspeli smo da finansijski stabilizujemo sva preduzeća u gradu osim GSP “Beograd”, koji svakog meseca pravi gubitak od 200 miliona dinara, a godišnje 2,4 milijarde dinara. To može da se zaustavi jedino boljom naplatom karata – ocenio je tada Vesić, uz računicu da, kada bi u Beogradu svi zaposleni u državnoj upravi i javnim preduzećima plaćali markicu za prevoz, mesečno bi prihod GSP-a bio veći za 300 miliona dinara.

Ni kontrola ne pomaže

Brojne gradske vlasti bezuspešno su pokušavale da uvode čak i drastične mere kontrole.

FOTO: M.MITROVIĆ / RAS SRBIJA

Međutim, nisu pomogli ni fluorescentni prsluci, ni komunalni policajci, ni svojevrsni kontrolni punktovi gde su zaustavljani autobusi, pa ni obavezan ulazak na prednja vrata vozila.

Smene zbog rezultata

Da u gradskom prevozu postoje ozbiljni problemi svedoči i činjenica da su pre mesec dana promenjeni čelnici GSP “Beograd” i Sekretarijata za javni prevoz. Sa ovih funkcija otišli su Željko Milković i Uglješa Mitrović.

Opada prodaja karata

Prema podacima iz 2017. godine, prodaja mesečnih karata bila je opala za 8,2 odsto, a u smanjenju kupovine prednjačile su povlašćene kategorije, kojima je prevoz najjeftiniji: srednjoškolci (33,3 odsto manje), studenti (17,3 odsto), penzioneri (13,4), nezaposleni (12,3 odsto).



VIDEO DANA

Komentari

komentara

Foto U. ARSIĆ / RAS SRBIJA
Izvor/Autor Blic.rs

Ostavite odgovor

Your email address will not be published.